/Σ.Δεληβογιατζής σε διαδικτυακή εκδήλωση AHEPA: «Θέλουμε πολίτες-οπλίτες για να αντιμετωπίσουμε την Τουρκία»

Σ.Δεληβογιατζής σε διαδικτυακή εκδήλωση AHEPA: «Θέλουμε πολίτες-οπλίτες για να αντιμετωπίσουμε την Τουρκία»

Διαδικτυακή συζήτηση με την επικοινωνιακή χορηγία του pronews.gr διοργάνωσε η Αmerican Hellenic Educational Progressive Association- AHEPA  σε συνεργασία με Mediterranean Council & Forum MEDCF (medcf.org), την Πέμπτη 16 Ιουλίου 20.00 και με θέμα « OI ΑΡΕΤΕΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ»,

Σε αυτή συζήτησαν ζωντανά, ο Σωκράτης Δεληβογιατζής Καθηγητής Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής ΑΠΘ, η κ. Βίκυ Θεολόγη Θεατρλόγος- Εκπαιδευτικός, συντόνισε η κ. Αθηνά Καραπάλη Πτυχιούχος Επιστημών Προσχολικής ηλικίας και εκπαίδευσης,  και σχολίασε ο Ανδρέας Ζαπουνίδης Σύμβουλος Ασφαλείας & Community Liaison Consultant Energy and Defence Industry – Πρόεδρος του τμήματος ΑΗΕΡΑ HJ41 Καλαμαριάς.

Η βαθιά σκέψη και ο μοναδικός λόγος του κορυφαίου στην Ελλάδα Φιλόσοφου Καθηγητή του ΑΠΘ κ. Δεληβογιατζή έθεσε τα πράγματα στη βάση που πρέπει να βρίσκονται έτσι ώστε να αφυπνίσει προβληματίζοντας τους Έλληνες αλλά και τους ξένους καλούς και κακούς γείτονες και μη.

Ο Σωκράτης Δεληβογιατζής είπα αρχικά πως «…βρισκόμαστε σε μια εποχή του απρόβλεπτου, έσχατης διακινδύνευσης και μιας αδιέξοδης πολυπλοκότητας…όλα επικοινωνούν με όλα και προς το αγαθό και προς το κακό…στην περιοχή μας η Τουρκική πρόκληση παίρνει διαστάσεις πρωτοφανείς δεν συναντούμε κάτι παρόμοιο σε Ευρωπαϊκό π.χ. επίπεδο και μάλιστα ως μέλη μιας ένωσης κρατών στο βάθος διεπόμαστε συν τοις άλλοις και από μια αμηχανία του ποιοί είμαστε σε αυτή τη συγκεκριμένη στιγμή της ιστορίας, πως δηλαδή η δοκιμασία αυτή ενός δηλαδή απρόκλητου εντελώς χωρίς κανένα υπόβαθρο στοιχειώδους αιτιολόγησης προέρχεται από μια γειτονική χώρα πως αυτό της επιτρέπεται…στη πολιτεία του Πλάτωνα αναπτύσσεται αυτό με τον Θρασύμαχο…δίκαιο είναι το δίκαιο του ισχυροτέρου;»

Ο σπουδαίος φιλόσοφος πρόσθεσε πως «…η σχέση πολίτη οπλίτη είναι μια υπόθεση ολότητας…αν συγκρατήσουμε αυτό το τετατραπλό΄της αρετής που είναι η φρόνηση, η σωφροσύνη η ανδρεία και η δικαιοσύνη και που ουσιαστικά μας δίνεται στον Αριστοτέλη….διασχίζει το χρόνο και εγκαθίσταται οριστικά και στις Ελληνιστικές φιλοσοφίες, η φρόνηση του πολίτη με την ανδρεία του οπλίτη που περιβάλλονται από σωφροσύνη και  δικαιοσύνη αυτά αποτελούν μία ολότητα…

Οι αρχαίοι Έλληνες φέρουν το αποτύπωμα μιας αρχικής έμπνευσης που συνενώνει ότι έλεγε ο Πλάτωνας που συνενώνει τη σοφία και τη φυλακική, ένα είδος επινοητικότητας και επιτυχούς πράξης με μία ικανότητα διατήρησης φύλαξης δηλαδή αυτών που κατακτώνται ή αποκτώνται κάθε φορά.

Είναι χαρακτηριστικό πως η σύζευξη αυτή οπλίτη και πολίτη υπάρχει στη πολιτεία του Πλάτωνα ο οποίος εισάγει εκεί και τον όρο φυλακική, η φυλακική συνδυάζεται με ένα είδος κυβερνητικής τέχνης και προϋποθέτει τη σοφία και ένα είδος ευβουλίας που είναι αντίκρυσμα του ευβουλεύεσθε στον Αριστοτέλη, μία πόλη μας λέει ο Πλάτωνας… 

Προκειμένου να διοικηθεί αποτελεσματικά απαιτείται ευβουλία σοφία και φυλακική, αλλά αυτές οι τρεις ιδιότητες που είναι τόσο του πολίτη όσο και του στρατιώτη, του τοποθετημένου να φυλαττει τη πόλη και να διασφαλίζει ένα είδος συνέχειας, αυτό δεν αφορά ένα μέρος της πόλης αλλά την πόλιν όλην, ο στόχος δεν είναι η μερικότητα…

Νοείται να κινούμαστε σε επίπεδο κοινωνίας στο πλαίσιο μια κακής έριδας και δεν μπορούμε να στερούμαστε αρμοδιότητα αλλά και απόφαση σημαίνει ταυτόχρονα βούληση και ανδρεία προκειμένου να πετύχουμε αυτό, δηλαδή την απόκτηση, την οντολογικότητα αλλά και τη διάρκεια, ο όρος φυλακική από την άποψη αυτή, διέρχεται εγκάρσια τόσο το πολιτικό όσο και το στρατιωτικό μέρος και είναι ψευδεπίγραφο η ανδρεία να διέρχεται μόνο στην πλευρά του οπλίτη, και η σωφροσύνη ή σοφία ή η δικαιοσύνη εναλλάσσονται και  αντιμετατίθενται»…

Η κ. Θεολόγη τόνισε..«..από την εποχή του Διονύσου και του Πεισίστρατού, το θέατρο έγινε εργαλείο εκπαίδευσης των πολιτών με σκοπό να τον εισάγει στα ζητήματα της πόλης, το αρχαίο θέατρο είχε μαι πολιτική διάσταση…είχε έντονες πολιτικές διαστάσεις, το αρχαίο δράμα έφερνε τον άνθρωπο αντιμέτωπο με τις κρίσεις…μεγάλοι ποιητές εμπνεύστηκαν από τους μυθικούς και ομηρικούς κύκλους, κύριο θέμα ο πόλεμος…

Ο πόλεμος ήταν μέσα στη καθημερινότητα του ανθρώπου, η αρετή στο θέατρο η ανδρεία και η δικαιοσύνη είναι αυτό που μέσα από τα δεινά της ήττα…η υπεράσπιση των χωμάτων…άρχισε το θέατρο να λειτουργεί στην ανθρώπινη συμπεριφορά σε ένα πλαίσιο αυτογνωσίας και αυτοβελτίωσης…

Ο Αισχύλος έλεγε πως μέσα από το δράμα πλημμύριζε γεναιότητα και ανδρεία τους Αθηναίους, Όπως διαπιστώνει ο αριστοφανικός Αισχύλος, οι Επτά είναι «δράμα γεμάτο Άρη» (δρᾶμα Ἄρεως μεστόν), δηλαδή έργο που πλημμυρίζει από το πνεύμα του πολέμου».

Η κ. Θεολόγη είναι υπεύθυνη για την διοργάνωση του 1ου Διεθνούς Φεστιβάλ Θεάτρου στην Ρόδο. Σήμερα που η Ρόδος και τα Δωδεκάνησα βρίσκονται στο επίκεντρο γεωπολιτικών εξελίξεων, το θέατρο διατηρεί τη μεγαλοπρέπεια του και ενώνει τον κόσμο μας και η Ρόδος στέλνει το μήνυμα αυτό παντού.

Ο Θεατρικός Σύλλογος Δωδεκανήσου «ΚΟΥΙΝΤΑ» και ο Δ.Ο.Π.Α.Ρ., με την στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού διοργανώνουν το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου στη Ρόδο στο πλαίσιο ανάπτυξης των διεθνών σχέσεων μέσω πολιτιστικής δράσης και ανάπτυξης της θεατρικής κουλτούρας στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου με παγκόσμια ωστόσο ακτινοβολία.

Το Φεστιβάλ περιλαμβάνει διεθνή, εγχώριες και τοπικές συμμετοχές από θεατρικές ομάδες. Πιο συγκεκριμένα, οι διεθνείς συμμετοχές αφορούν θεατρικές ομάδες από τις εξής χώρες : Ρωσία, Ιράν, Ισπανία (4 συμμετοχές), Ιταλία, Ρουμανία, Μαρόκο αλλά και Αργεντινή ενώ οι εγχώριες θεατρικές ομάδες από την Θεσσαλονίκη, την Σπάρτη και το Αγρίνιο. Ημερομηνίες διεξαγωγής του Φεστιβάλ είναι η 14η Οκτωβρίου με την τελετή έναρξης και η 18η Οκτωβρίου 2020 με τις βραβεύσεις και την τελετή λήξης

Ο κ. Ζαπουνίδης από την πλευρά του τόνισε ότι οι σύγχρονοι κυρίως οι ξένοι στρατοί σέβονται και μελετάνε τις αρετές τη φιλοσοφία και το ίδιο καθ’ αυτό το θέατρο, γιατί δίνει λύσεις στα σύγχρονα πεδία των μαχών, τονώνουν το ηθικό του στρατιώτη αλλά και βοηθάνε να ξεπεραστούν προβλήματα ψυχικής υγείας ακόμη, όπως το μετατραυματικό σοκ του στρατιώτη μετά από μακροχρόνια παραμονή σε πολεμικές επιχειρήσεις.

Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα, οι στρατιώτες που γύριζαν από τα πεδία του Ιράκ και του Αφγανιστάν, μέσα από ένα πρόγραμμα μελέτης των τραγωδιών του Σοφοκλή «ΑΙΑΣ» και «ΦΙΛΟΚΤΗΤΗΣ» για το οποίο το υπουργείο άμυνας των ΗΠΑ ξόδεψε αρκετά εκατομμύρια δολάρια, αντιλαμβάνονταν τον ψυχικό τους κόσμο και τις επιρροές που δέχθηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου, τι τους προξένησε δηλαδή μια προσωρινή αλλαγή συμπεριφοράς.

Δυστυχώς η απουσία της μελέτης της φιλοσοφίας των αρετών και του θεάτρου και η ζύμωση των πολιτών και των οπλιτών με αυτά, αν και αναγκαιούν στις μέρες μας, λείπουν χαρακτηριστικά και ειδικά στις μέρες μας η πνευματική και ψυχική προετοιμασία του Ελληνικού λαού είναι απαραίτητη όσο ποτέ άλλοτε.

Ακούστε με προσοχή και μελετήστε τα όσα στοχαστικά ειπώθηκαν και προβληματίζουν, μια μοναδική συζήτηση ακολουθώντας τον παρακάτω σύνδεσμο.

Δωρεάν live streaming στο youtube/AHEPA HJ41

https://www.youtube.com/watch?v=TcQz9lqzaTk