Στο νέο εκλογικό σύστημα που ετοιμάζεται για τις Δημοτικές Εκλογές, αναφέρθηκε ξανά ο Υφυπουργός Εσωτερικών, Θ.Λιβάνιος, συμμετέχοντας στη συνεδριακή διαδικασία της ΚΕΔΕ που πραγματοποιήθηκε την 3η Δεκεμβρίου μέσω τηλεδιάσκεψης για τους Δήμους της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας.
Αυτή τη φορά, ξεχωρίσαμε δύο θέματα:
– Tο ένα είναι η πλειοψηφία που θα διαθέτουν οι Δήμαρχοι στα νέα Δημοτικά Συμβούλια. Ο Υφυπουργός ξεκαθάρισε ότι κατά κανόνα, για την συντριπτική πλειοψηφία των Δημάρχων, θα είναι τα 3/5.
– Δεύτερον, όσον αφορά το θέμα των Κοινοτήτων, από τα λεγόμενά του προέκυψε ότι στο σχεδιασμό τους προκρίνουν «στις μεγάλες Κοινότητες» (το πληθυσμιακό όριο εξετάζεται) να υπάρχει σύνδεση των υποψηφίων για τις Κοινότητες με το ψηφοδέλτιο του Δημάρχου.
Ακολουθούν χαρακτηριστικά αποσπάσματα από την παρέμβαση του Θ.Λιβάνιου :
« (…) Κλείνοντας θα πω 3 πράγματα σχετικά με το εκλογικό σύστημα.
Είπαμε λοιπόν ότι καταργείται η απλή αναλογική.
Στις επόμενες εκλογές λοιπόν ο Δήμαρχος που θα εκλεγεί θα έχει πλειοψηφία.
Και θα έχει πλειοψηφία η οποία θα είναι κατά κανόνα τα 3/5 – 2/5.
Πιθανώς, λέω εγώ μία ιδέα μία σκέψη, εάν κάποιος πάρει πολύ μικρό ποσοστό στον Α’ γύρο και εκλεγεί τελικά Δήμαρχος, να έχει μία έδρα λιγότερο, έστω συμβολικά, λέω ένα παράδειγμα, ή κάτι αντίστοιχο.
Αλλά ο πυρήνας και η βασική συντριπτική πλειοψηφία των Δημάρχων οι οποίοι εκλέγονται με ποσοστό στο Β’ γύρο, θα έχει τα 3/5 του Δημοτικού Συμβουλίου.
Και αυτό το κάνουμε για ένα λόγο, το ξαναλέω: άμα ρωτήσουμε 100 περαστικούς έξω εδώ στην Αθήνα, ποιος κέρδισε τις Δημοτικές εκλογές το Μάιο του 2019, οι 100, αν όχι οι 100 οι 99 θα πουν ο Μπακογιάννης, για παράδειγμα, ο 1 θα πει ο Συνδυασμός «Αθήνα Ψηλά». Είναι τόσο ισχυρό το πρόσωπο του Δημάρχου στην εκλογική διαδικασία, που πρέπει να έχει και την απαραίτητη πλειοψηφία για να κριθεί στο τέλος.
(…) Κοινότητες. Πρώτον. Ο 3463 όταν μιλάει για Δήμους και Κοινότητες εννοεί τις Κοινότητες που υπήρχαν προ του Καποδίστρια. Τους 900 Δήμους και τις 134 Κοινότητες. Δεν εννοεί, προφανώς, τις Κοινότητες οι οποίες συστάθηκαν με τον Κλεισθένη. Η δε μετονομασία τους σε Κοινότητες από Δημοτικές Κοινότητες ήταν μία πράξη πολιτικά απαράδεκτη, με σκοπό τη δημιουργία εντυπώσεων και αναβίωσης της εποχής προ Καποδίστρια. Ξεκάθαρα. Είχε σκοπό να δημιουργήσει σύγχυση στη διοικητική δομή μέσα. Ακόμα και το λεκτικό έχει σημασία. Το λεκτικό Κοινότητα και ο τίτλος Πρόεδρος Κοινότητας είχε μια de facto δημιουργίας των Κοινοτήτων που υπήρχαν πριν τον Καποδίστρια. Των 6.500 Κοινοτήτων.
Και πάμε λοιπόν στα πραγματικά ερωτήματα.
Στις μεγάλες Κοινότητες -το πληθυσμιακό όριο θα το δούμε- πρέπει να είναι στο ψηφοδέλτιο του Δημάρχου, ναι ή όχι ; Και να το πω διαφορετικά, πρέπει ο Δήμαρχος στις μεγάλες Κοινότητες να έχει το εργαλείο για να ασκήσει την εξουσία και να έχει καλλίτερη λειτουργία των δομών; Νομίζω ότι και η ΚΕΔΕ στο Συνέδριό της το 2018 είπε ναι, ήταν κατά των ανεξαρτήτων ψηφοδελτίων, ναι πρέπει να είναι μες στο ψηφοδέλτιο του Δημάρχου. Νομίζω ότι η ζωή έχει δείξει ότι είναι καλλίτερα.
Εγώ προτιμάω, επειδή το ακούω το επιχείρημα ότι νέοι άνθρωποι μπήκαν στις Κοινότητες, εγώ τους νέους ανθρώπους τους θέλω μες στο Δημοτικό Συμβούλιο, τους θέλω Αντιδημάρχους, τους θέλω Δημάρχους, τους θέλω Προέδρους, εγώ χαίρομαι όταν βλέπω και νέους Δημάρχους, όταν βλέπω νέα παιδιά να ασχολούνται, όταν βλέπω νέους Αντιδημάρχους, να εμπιστεύεστε και σε θέσεις ευθύνης νέους Γενικούς Γραμματείς. (…) Είμαι κατά γενικά του ηλικιακού ρατσισμού, όλοι χρειάζονται και όλες οι ομάδες χρειάζονται, στην τελική θα τους κρίνει ο κόσμος.
Τώρα από εκεί και κάτω, γιατί τώρα συζητήσαμε π.χ. για τα Βασιλικά που έχουν 4.000 κόσμο, αν μου πεις ένα χωριό που έχει 100 κατοίκους πως θα εκλέγεται, θα βρούμε και εκεί ένα τρόπο να εκλέγονται όπως εκλέγονται. (…) »