//Ο ευτελισμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης

Ο ευτελισμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης

Η Ελλάδα, μέχρι τα τέλη της 10ετίας του ’70 είχε ένα καλό σύστημα Τεχνικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης, το οποίο όμως εν πολλοίς στηριζόταν στην πρωτοβουλία των ιδιωτών, μια και οι περισσότερες τεχνικές σχολές ήταν τότε Ιδιωτικές. Εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά αποφοίτησαν από εκείνες τις σχολές, που τελούσαν υπό αυστηρό κρατικό έλεγχο, με κρατικά πτυχία και επαγγελματικά δικαιώματα και αποτέλεσαν τη ραχοκοκαλιά της βιομηχανίας, όσο αυτή πρόλαβε να αναπτυχθεί στη χώρα μας. Ο Ν.576/77 του αείμνηστου Γ. Ράλλη, ήρθε με καλές προθέσεις να δημιουργήσει ένα σύστημα Δημόσιας Τεχνικής Εκπαίδευσης και τα κατέστρεψε όλα. Δημιούργησε σχολές και Τεχνικά Λύκεια που δεν είχαν καμμία υποδομή για την κατάρτιση των παιδιών και παρήγαγαν απαίδευτους “τεχνίτες” που δεν ήξεραν ποια είναι η εμπρός και ποια η πίσω άκρη ενός κατσαβιδιού, οδηγώντας ταυτόχρονα στο μαρασμό εκείνες τις σχολές που στήριζαν την παραγωγή επί δεκαετίες. Η επέλαση του ΠΑΣΟΚ οδήγησε στην εξίσωση προς τα κάτω, όλων των βαθμίδων της τεχνικής εκπαίδευσης. Κάθε 2-3 χρόνια άλλαζαν ονόματα, έδιναν τίτλους χωρίς αντίκρισμα, είχαν μηδενική επαφή με την Αγορά και παρήγαγαν άτομα που η μόνη τους ελπίδα να επιβιώσουν ήταν κάποιος διορισμός στο Δημόσιο. Η πολιτική “κάθε πόλη και ΤΕΙ, κάθε πρωτεύουσα νομού και ΑΕΙ” λειτούργησε πιο πολύ για να αρμέξουν οι τοπικές οικονομίες τα παιδόπουλα, παρά για να δημιουργήσουν ένα δίκτυο ακαδημαϊκής αριστείας. Παράλληλα, ποιος Έλληνας γονιός θα αξιολογούσε ότι το καμάρι του θα ήταν ίσως πιο επιτυχημένο σαν αδειούχος ηλεκτρολόγος εγκαταστάτης, παρά ως “επιστήμονας” της πυρκαγιάς, σε ένα τμήμα 12 φοιτητών που ο καλλίτερος μπήκε με 6000 μόρια, σε μια επιστήμη που ακόμα και στις ΗΠΑ χρειάζονται 10 πτυχιούχους κάθε χρόνο; Η συνεχής αυτή κοροϊδία και υποβάθμιση, πρέπει να τελειώσουν αμέσως. Έχουμε γίνει μια χώρα που είσαι ό,τι δηλώσεις, που δεν υπάρχει η παραμικρή πιστοποίηση ή αξιολόγηση του τεχνικού και επιστημονικού της δυναμικού και όλα έχουν γίνει ένας πολτός για χάρη πολιτικών συμφερόντων. Ο θεσμός των ΙΕΚ είναι εντελώς αποτυχημένος και λειτουργεί για να παράγει ακόμα περισσότερους ανέργους.

Η χώρα χρειάζεται άριστη τεχνική και επαγγελματική Παιδεία, αποκλεισμό όλων των “πειρατών” που αυτοπροσδιορίζονται ως “τεχνικοί” και αυστηρά κριτήρια αξιολόγησης σε όλες τις βαθμίδες, γιατί στην ουσία παρέχει μια απαράδεκτη και χαμηλού επιπέδου εκπαίδευση και περιμένει από τον Ιδιωτικό Τομέα να καλύψει τα κενά, επανεκπαιδεύοντας τα νέα παιδιά, τα οποία δεν ξέρουν τί-πο-τα! Και οι γονείς πρέπει να καταλάβουν ότι επιτυχημένος επαγγελματίας δεν είναι απαραίτητα ο δικηγοράκος με το κουστουμάκι του ή ο αμήχανος μηχανικός που βλέπουν μια-δυο δουλίτσες κάθε χρόνο, αλλά ο εξειδικευμένος τεχνίτης που παράγει άριστη δουλειά που ελάχιστοι μπορούν να κάνουν. Μια χώρα που αποτελείται μόνο από “επιστήμονες” και αεριτζήδες, είναι καταδικασμένη να πεινάσει.

Κώστας Κάπος