Εισαγωγή
Η αξίωση του Πάπα για παγκόσμια εκκλησιαστική κυριαρχία, γνωστή ως “Παπικό Πρωτείο”, εδράζεται σε σειρά ιστορικών και θεολογικών ισχυρισμών. Η κριτική ανάλυση των πηγών και των γεγονότων δείχνει ότι το Πρωτείο αυτό δεν έχει αποστολική θεμελίωση, αλλά συγκροτήθηκε σταδιακά, πολλές φορές μέσω πλαστών εγγράφων και πολιτικών σκοπιμοτήτων.
ΜΕΡΟΣ Α΄: Ιστορική Προσέγγιση του Παπικού Πρωτείου
- Το αποστολικό ζήτημα
– Στην Καινή Διαθήκη ουδεμία μαρτυρία υπάρχει περί ίδρυσης της Ρωμαϊκής Εκκλησίας από τον Απόστολο Πέτρο. Ο Απόστολος Παύλος απευθύνεται στους Ρωμαίους (Ρωμ. 1:7–15) χωρίς να αναφέρει την παρουσία του Πέτρου.
– Η Α΄ Επιστολή Πέτρου (5:13) μνημονεύει τη «Βαβυλώνα», όρος που κάποιοι πατέρες ερμήνευσαν αργότερα ως “Ρώμη”, χωρίς όμως βέβαιη απόδειξη.¹
– Οι Πράξεις των Αποστόλων (15:6–29) αναδεικνύουν την αποστολική σύνοδο, χωρίς να απονέμουν ιδιαίτερη εξουσία στον Πέτρο έναντι των άλλων Αποστόλων. 
¹ Βλ. Ευσέβιος Καισαρείας, «Εκκλησιαστική Ιστορία», Βιβλ. ΙΙ 15.
- Οι πρώτες πηγές: Ερμηνευτικά προβλήματα
– Ο Κλήμης Ρώμης (~96 μ.Χ.), στην Επιστολή προς Κορινθίους, αναφέρει μαρτύρια, χωρίς ρητή σύνδεση του Πέτρου με τη Ρώμη.²
– Ο Ειρηναίος Λυώνος (Adversus Haereses, 3, 3, 2) κάνει λόγο για τον Πέτρο και τον Παύλο ως θεμελιωτές, όχι όμως με διοικητική υπεροχή. 
² Βλ. «Επιστολή Κλήμεντος», Κεφ. 5.
ΜΕΡΟΣ Β΄: Τα πλαστά κείμενα ως στήριγμα του Πρωτείου
- Η Ψευδο-Κωνσταντίνειος Δωρεά
– Το κείμενο αποδίδεται στον 8ο αιώνα και αποδείχθηκε πλαστό ήδη από τον φιλόλογο Λορέντζο Βάλλα (15ος αιώνας).³
– Χρησιμοποιήθηκε από τους Παπικούς για τη θεμελίωση του κοσμικού και εκκλησιαστικού πρωτείου. 
³ Βλ. Lorenzo Valla, De falso credita et ementita donatione Constantini, 1440.
- Οι Ψευδοϊσιδώρειες Διατάξεις
– Δημιουργήθηκαν τον 9ο αιώνα, παρουσιάζοντας υποτιθέμενες παλαιές αποφάσεις προς υποστήριξη παπικών αξιώσεων.⁴ 
⁴ Βλ. Horst Fuhrmann, Einfluß und Verfälschung: Der Pseudo-Isidor im kirchlichen und politischen Leben des Mittelalters, 1972.
ΜΕΡΟΣ Γ΄: Οι Ιστορικές Συνέπειες της Παπικής Ιδεολογίας
- Η Τέταρτη Σταυροφορία και η Άλωση της Κωνσταντινούπολης
– Η Σταυροφορία του 1204 κατέληξε στην κατάκτηση της Χριστιανικής Κωνσταντινούπολης και τη λεηλασία των ιερών θησαυρών.⁵ 
⁵ Βλ. Niketas Choniates, Χρονική Διήγησις.
- Η Ιερά Εξέταση
– Δημιουργήθηκε για τη διασφάλιση της “ορθοδοξίας” υπό παπική ηγεσία. Επιστήμονες όπως ο Γαλιλαίος καταδικάστηκαν.⁶ 
⁶ Βλ. Maurice Finocchiaro, The Galileo Affair: A Documentary History, 1989.
- Οι Ναΐτες Ιππότες
– Το 1312 μ.Χ., ο Πάπας Κλήμης Ε΄ κατήργησε το Τάγμα των Ναϊτών μετά από κατασκευασμένες κατηγορίες και κατάσχεση της περιουσίας τους.⁷ 
⁷ Βλ. Malcolm Barber, The Trial of the Templars, 2006.
- Η Ουνία
– Η Σύνοδος της Βρέστης (1595–1596) επέβαλε την Ουνία σε Ορθόδοξους πληθυσμούς.⁸ 
⁸ Βλ. Borys Gudziak, Crisis and Reform, 1998.
ΜΕΡΟΣ Δ΄: Θεολογική Αποδόμηση του Πρωτείου
- Ο Χριστός και το πρότυπο της Διακονίας
– Ο Χριστός διδάσκει διακονική ηγεσία, όχι κοσμική εξουσία (Λουκ. 22:26). - Το Συνοδικό σύστημα της Εκκλησίας
– Η Αποστολική Σύνοδος (Πράξ. 15) είναι παράδειγμα συνοδικότητας χωρίς μοναρχικό πρότυπο. - Η Πατερική Παράδοση
– Πατέρες όπως ο Μ. Βασίλειος και ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος υποστήριξαν την ισοτιμία των Επισκόπων και τη συλλογικότητα της Εκκλησίας.⁹ 
⁹ Βλ. Μ. Βασιλείου, «Περί του Αγίου Πνεύματος».
Συμπεράσματα
Η Ιστορική και Θεολογική ανάλυση δείχνει σαφώς ότι:
– Το Παπικό Πρωτείο δεν στηρίζεται σε αποστολική ή αρχαία εκκλησιαστική παράδοση.
– Βασίστηκε σε συστηματική διαστρέβλωση και κατασκευή πλαστών εγγράφων.
– Οι συνέπειες υπήρξαν βαριές τόσο για την Εκκλησία όσο και για τον ανθρώπινο πολιτισμό.
Η Ορθοδοξία παραμένει πιστή στο συνοδικό σύστημα και στην αρχή της ισότητας όλων των Τοπικών Εκκλησιών υπό την Κεφαλή Χριστό.
