Το 1ο Εργαστηριακό Κέντρο Ανατολικής Αττικής (1ο Ε.Κ. Αχαρνών), ως
διαπιστευμένος φορέας, υλοποίησε την τρέχουσα σχολική χρονιά, δύο ροές
κινητικότητας (ΚΑ121) Erasmus+, με συμμετοχή 40 μαθητών/τριών και των
συνοδών εκπαιδευτικών. Αφορούσαν επικαιροποιημένες προτεραιότητες της
δημοφιλέστερης πρωτοβουλίας της ΕΕ (κινητικότητα μάθησης), όπως είναι: η
καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων, το περιβάλλον και η κλιματική αλλαγή.
Η 1η ροή: “Από το παρόν στο μέλλον: Προσωπικά και Τεχνολογικά Μονοπάτια ”,
πραγματοποιήθηκε στη Βαρκελώνη (4/12/2024-17/12/2024). Η 2η έγινε, στην
Πορτογαλία (Barcelós) από 25/2/2025 έως 10/3/2025, με τίτλο: “ Βιωσιμότητα:
Πράσινες και ψηφιακές δεξιότητες”. Η εστίαση αφορούσε την οικολογία, τις
ψηφιακές δεξιότητες, ρομπότ, τεχνητή νοημοσύνη, soft skills και τη μακροχρόνια
μάθηση (1η ροή). Στη 2η ροή, η ενασχόληση σχετίζονταν με τις πράσινες
δεξιότητες και τη βιωσιμότητα.
Τα προσδοκώμενα αποτελέσματα των παραπάνω σχεδίων συναρτώνται με την
ικανότητα εκτέλεσης εργασιών, βάσει των κρίσιμων ήπιων δεξιοτήτων (κριτική
σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα και χαρακτήρας). Οι οποίες
υποστηρίζουν τους μαθητές/μαθήτριες να αναπτυχθούν προσωπικά και να
μπορούν να αντιμετωπίσουν με επιτυχία τα διαφορετικά εμπόδια στην κοινωνική
τους διαδρομή. Η επιλογή των θεματικών ενοτήτων των σχεδίων τεκμαίρεται από
ορισμένα στατιστικά στοιχεία που δείχνουν την αυξανόμενη ζήτηση για
επαγγελματίες με ψηφιακή παιδεία.
Η εκπαιδευτική αξία των υλοποιημένων σχεδίων συναρτάται με την κοινωνία,
την οικονομία και την τεχνολογία. Δηλαδή, με το καθημερινό περιβάλλον στο
οποίο ενεργούμε και προοδεύουμε. Με άλλα λόγια, επισημάνθηκε η σπουδαιότητα
των ψηφιακών λειτουργικών δεξιοτήτων και της πράσινης στάσης-συμπεριφοράς
υπέρ της προσωπικής ανάπτυξης και της κοινωνικής διαδρομής. Επιπρόσθετα,
διασαφηνίστηκαν οι τέσσερις πυλώνες της μάθησης: μαθαίνοντας να γνωρίζεις,
μαθαίνοντας να κάνουμε, μαθαίνοντας να είσαι, μαθαίνοντας να ζούμε μαζί.
Συμπερασματικά, μέσα από τις δραστηριότητες που έγιναν υπηρετήθηκαν και
ενισχύθηκαν: η κοινωνική και η ανθρωπιστική αξιοποίηση των νέων τεχνολογικών
οριζόντων, ακόμη οι δημιουργικές δεξιότητες και ο πολυγραμματισμός με σκοπό
την αυτοκατεύθυνση, την επίγνωση μεταγνώσης και τη διάθεση για μάθηση.
Επιπρόσθετα, η κάθε φάση υλοποίησης της κινητικότητας προσέφερε ευκαιρίες για
εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την αειφορική δράση. Οι
δράσεις υποστήριξαν και τη θετική ψυχολογία των συμμετεχόντων. Αποτελούν δε,
καλή πρακτική χάριν της ψυχικής ανθεκτικότητας, η οποία βοηθά τους
μαθητές/μαθήτριες να αναγνωρίσουν τα ταλέντα τους και να επικεντρωθούν στις
δυνατότητες τους). Και λειτουργούν υπέρ της ενδυνάμωσης και της ενίσχυσης της
σχολικής ψυχικής ανθεκτικότητας, την οποία υπηρετούμε ως σχολική μονάδα στο
πλαίσιο των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών και της ανοιχτότητας.
Με εκτίμηση – Ο Δ/ντής Αχαρνές 10-04-2025
Ευάγγελος Ν. Μηλιωρίτσας (ΠΕ81-ΠΕ03-Med. Ενηλίκων)
