Με αφορμή ερώτηση που δέχθηκε σε συνέντευξή της στο MEGA για την εθνική ιστορία η κυρία Ευθυμίου είπε αρχικά: «Το να υπάρχει μια εθνική ιστορία, συμβαίνει σε όλους. Το πόσο περιποιημένη είναι, δεν είναι ίδια σε όλους, είναι φυσικό να στρογγυλεύονται τα πράγματα.
Η Ελλάδα, όμως, τον 20ό αιώνα έχει λαμπρές περιπτώσεις ιστορικών.
Ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος που είναι ο εθνικός μας ιστορικός, γράφει σελίδες που δεν τις πιστεύεις. Έχουμε την τιμή να έχουμε εθνικούς ιστορικούς που έγραψαν όσο πιο απρόσωπα και μίλησαν ως τρίτο μέρος για κάτι που τόσο πολύ μας αφορά».
Στη συνέχεια, όμως, έκανε λόγο για μια «μακρόσυρτη σύγκρουση, καθώς έχουμε έναν εμφύλιο που διαρκεί από το 1915 μέχρι σήμερα.
Ο τρόπος που κυλάει η πολιτική μας ζωή και οι πολιτικές μας αντιπαραθέσεις είναι απόλυτος, δεν υπάρχει αποδοχή του άλλου ακόμη και σήμερα.
Αν δείτε στην πολιτική, ευτυχώς όχι τόσο πολύ όσο πριν από κάποιες δεκαετίες, είναι εκεί και το βλέπεις, η αντιπολίτευση είναι ακυρωτική συνολικά. Έχουμε εθιστεί στη σύγκρουση, δεν μπορούμε να φανταστούμε τον εαυτό μας χωρίς σύγκρουση.
Από 1915 έως το 1940 ήμασταν βενιζελικοί και αντιβενιζελικοί και από το 1940 μέχρι σήμερα είμαστε δεξιοί και αριστεροί. Σε τέτοια ένταση και πόλωση μόνο εδώ συμβαίνει αυτό».
Κατά την κυρία Ευθυμίου «δεν είναι μόνο τοξικό και αυτοκαταστροφικό, είναι βλακώδες. Η βλακεία είναι μεγάλο πράγμα, είναι πανίσχυρη και απέραντη όπως λέει ο Αϊνστάιν. Το να επιμένουμε σε αυτήν την πόλωση, την ακύρωση του άλλου, στάσου, έχουν μεσολαβήσει τόσες διεργασίες».
Υπενθύμισε ότι «μόνο στην Ελλάδα από όλη την Ευρώπη μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου κάναμε εμφύλιο πόλεμο. Από το 1943 έως το 1949 κάναμε εμφύλιο, μέσα σε συνθήκες κατοχής και με τόσο σημαντική εθνική αντίσταση, είχαμε εμφύλιο πόλεμο».
«Όταν ο πολίτης ακούσει έναν πολιτικό να ακυρώνει εν συνόλω τον αντίπαλό του, νομίζω ότι χάνει το κύρος του στην κοινωνία»
Ωστόσο η κυρία Ευθυμίου σημείωσε ότι αυτό σιγά-σιγά τελειώνει. «Παρατηρώ τους εαυτούς μας το τελευταίο διάστημα και νομίζω ότι κοιτάμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη και δεν θέλουμε πια αυτή την κατάσταση, υπάρχει μια αντίσταση στην κοινωνία στην εύκολη κατηγόρια.
Όταν ο πολίτης ακούσει έναν πολιτικό να ακυρώνει εν συνόλω τον αντίπαλό του, νομίζω ότι χάνει το κύρος του στην κοινωνία, αυτός είναι ο μόνος τρόπος να σταματήσει αυτός ο εμφύλιος».
Η κυρία Ευθυμίου ρωτήθηκε και για την άνοδο της ακροδεξιάς και απάντησε ότι «σχετίζεται με τη διαχείριση των προσφύγων, αυτό είναι το καίριο ζήτημα που αφορά τις κοινωνίες, είναι σοβαρό πρόβλημα και δεν χωράει political correct, πρέπει να το λύσουμε με αίσθηση μέτρου και ρεαλιστικότητας».
«Εκεί το πράγμα δεν έχει κατασταλάξει στη σωστή διαχείριση των πραγμάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση που είναι σημαντικό επίτευγμα – ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος ολοκληρώθηκε με δύο αποφάσεις τη δημιουργία του ΟΗΕ και της ΕΕ».
Παράλληλα η ιστορικός σχολίασε ότι «το μάθημα της ιστορίας στηρίχθηκε στην αποστήθιση που είναι ό,τι πιο γελοίο».
«Υπάρχουν δάσκαλοι και καθηγητές που έχουν μεράκι, είναι θέμα τύχης αν σου τύχουν. Ο μέσος Έλληνας ενδιαφέρεται για την ιστορία και είναι σοβαρός, είμαστε πολύ καλύτεροι από αυτό που δείχνουμε» συμπλήρωσε.
Κατά την ίδια «οι ίδιοι εμείς (σ.σ. οι Έλληνες) έχουμε τα δύο πρόσωπα του Ιανού, είμαστε ταυτοχρόνως αγενείς, τοξικοί ηττοπαθείς και ταυτόχρονα ζεστοί, γλυκοί και ευγενείς. Εάν την όμορφη πλευρά την καλλιεργήσουμε έχουμε δυνάμεις, δεν είμαστε για πέταμα».